چگونگی دریافت کارت اعتباری و تسهیلات سهام عدالت


پس از آزادسازی سهام عدالت برای 49 میلیون سهامدار در ابتدای سال 99 که با حکم حاکمیتی اعلام شد، با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، دولت تصمیم‌ها و مصوبه‌هایی را برای فروش بخشی از سهام، نگه‌داری و همچنین تشویق سهامداران به ادامه سهامداری در بورس، اتخاذ کرد. یکی از تصمیم‌های دولت برای جلوگیری از فروش سهام عدالت از سوی برخی سهامداران و حفظ دارایی‌های ارزشمند آنها، ارایه کارت اعتباری و تسهیلات است. 

اعطای کارت اعتباری برای دارندگان سهام عدالت، در شورای عالی بورس، به‌عنوان یکی از سیاست‌گذاران و مجریان سهام عدالت، به تصویب رسید و بر اساس آن بانک‌ها موظف شدند، برابر 50 درصد از ارزش‌گذاری روز سهام عدالت را به سهامداران تسهیلات ارایه دهند.

 این تسهیلات با نرخ بهره 18 درصدی و زمان بازپرداخت 3 ساله (36 ماهه) در نظر گرفته شده که در قالب کارت اعتباری مرابحه، به سهامداران متقاضی پرداخت می‌شود. البته اگر متقاضیان در یک دوره مشخص از ظرفیت کارت اعتباری‌شان استفاده کنند، شامل پرداخت سود 18 درصدی تسهیلات نمی‌شوند.

بانک‌های عامل برای دریافت کارت اعتباری و تسهیلات سهام عدالت

بانک ملی، به‌عنوان نخستین بانک عامل برای ارایه کارت اعتباری و تسهیلات به سهامداران سهام عدالت، اعلام شده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به هر یک از شعبه‌های بانک ملی، درخواست وام به ارزش همان روز سهام عدالت را ارایه دهند.


تبصره‌ها:

تبصره مهم در دریافت تسهیلات اعتباری سهام عدالت این است که اگر دریافت‌کنندگان وام، پس از گذشت یک ماه (30 روز) کل مبلغ تسهیلات دریافتی را تسویه کنند، شامل پرداخت سود 18 درصدی نخواهند شد.

نکته قابل توجه دیگر این‌که، متقاضیان دریافت تسهیلات اعتباری سهام عدالت می‌توانند بدون مراجعه به بانک و به صورت آنلاین، درخواست تسهیلات خود را ارایه دهند.

سهامدارانی که روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت را برگزیده‌اند نیز کارت اعتباری می‌گیرند؟

به گفته حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت و عضو شورای عالی بورس، ارایه کارت اعتباری شامل تمامی سهامداران سهام عدالت که روش مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم پرتفوشان را انتخاب کرده‌اند، می‌شود. سهامدارانی که روش مدیریت غیر مستقیم را برگزیده‌اند، پس از ورود شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت (استان مربوط به خودشان) در بورس تهران، می‌توانند برای دریافت کارت اعتباری و تسهیلات اقدام کنند.

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

طبق آخرین به‌روزرسانی سایت سهام عدالت تا روز دوشنبه، 20 مردادماه، ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۹ میلیون و ۵۶۳ هزار تومان و ارزش سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی به بیش از ۳۹ میلیون تومان رسید.

ارزش 30 درصد سهام عدالت چه میزان است؟

در برگه‌های ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت قابل فروش به ۵ میلیون و ۸۶۹ هزار تومان و برای برگه‌های سهام عدالت یک میلیون تومانی معادل بیش از ۱۱٫۵ میلیون تومان اعلام شده است.

ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت چقدر است؟

 با توجه به آخرین عملکرد بازار سهام در همین هفته، ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۹٫۵ میلیون تومان رسیده و ۶۰ درصد آن معادل ۱۱٫۷ میلیون تومان است. کسانی هم که ارزش سبد سهام عدالت آنها بیش از یک میلیون تومان بود احتمالا پس از آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت، با فروش ۶۰ درصد سهام آنها می‌توانند منتظر واریز حدود ۲۴ میلیون تومان در حساب‌شان باشند.

توضیح:

آغاز فروش ۳۰ درصد دوم هم‌زمان با انتقاد‌های متعدد صاحبان سهام عدالت از نحوه دریافت وجوه سهام عدالت در مرحله اول است در مرحله جدید هنوز مشخص نیست که بانک‌ها و کارگزاری‌ها چگونه مطالبات سهامداران را پرداخت خواهند کرد.
                                        

دیدگاه خود را بنویسید

1 دیدگاه

  • محمدرضا خسرپی 4 سال پیش پاسخ

    کوتاه و گویا. متشکرم

۶۰ ساعت ویدئو
سطح دوره (پایه : بدون پیش نیاز)

ویدئوی معرفی