بهشت جدید ثروتمندان در خاورمیانه


برای دهه‌ها، بسیاری از ثروتمندترین افراد جهان از دارایی خود در کشورهای خارجی محافظت کرده‌اند، که از جزایر کیمن گرفته تا سوئیس و جزایر ویرجین بریتانیا را در بر می‌گرفت. اما این روزها یک قطب جدید ثروت در میان میلیاردرهای جهان محبوبیت پیدا کرده است؛ ابوظبی در امارات متحده عربی.
بهشت جدید ثروتمندان در خاورمیانه

بررسی‌ صدها پرونده شرکتی در امارات توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که چانگ پنگ ژائو، ثروتمندترین فرد حوزه کریپتو، خانواده هندی آدانی، ری دالیو میلیاردر صندوق سرمایه‌گذاری و ولادیمیر لیسین غول صنعت فولاد، در میان افرادی هستند که در مرکز مالی بین المللی ابوظبی «ابزار مالی ویژه» (SPV) ایجاد کرده‌اند. درحال حاضر بیش از ۵هزار ابزار مالی ویژه در بازار جهانی ابوظبی وجود دارد، درحالی‌که در سال ۲۰۱۶ تعداد آنها تنها ۴۶ مورد بوده است. اطلاعات اینکه میلیاردرها دارایی‌های خود را از کجا منتقل کرده‌اند، یا چرا این کار را انجام داده‌اند و هر کدام شامل چیست در دسترس عموم قرار ندارد. با این وجود، هجوم ثروت نشان‌دهنده تغییرات گسترده جهانی در نحوه محافظت ثروتمندان جهان از پول‌های خود است.

ابزارهای مالی ویژه که توسط مایکل میلکن، سرمایه‌دار آمریکایی، در اواخر دهه ۱۹۸۰ محبوب شدند، نهادهای حقوقی مجزایی هستند که به ساختارهایی برای افراد ثروتمندی تبدیل شده‌اند که به دنبال دورکردن ریسک مالی خود هستند. ابوظبی که اساسا دارای شرکت‌هایی است که به فعالیت مدیریت ثروت مشغول هستند، می‌گوید ابزارهای ویژه مالی آن می‌توانند دارایی‌هایی چون ملک و سهام باشند. به‌ نظر می‌رسد جریان‌های مالی در امارات نقش جدیدی برای اقتصاد ۵۰۹میلیارد دلاری این کشور بازی می‌کند، چراکه خانواده حاکم نهیان در تلاش است از نفت دور شود. دستاوردهای ابوظبی همچنین در زمانی به دست می‌آید که برخی از حوزه‌های قضایی با مالیات پایین، مانند جزایر ویرجین بریتانیا و جزایر کیمن با نظارت بیشتر مقامات در سایر نقاط جهان مواجه هستند و شاهد کاهش ثبت شرکت‌ها بوده‌اند.

افرادی که مستقیما از این موضوع اطلاع دارند، به بلومبرگ گفته‌اند دلیل جذابیت این مرکز تجاری خاورمیانه محافظت از دارایی‌های حوزه‌های قضایی خارجی و توانایی بهره‌مند شدن از شبکه پیمان مالیات مضاف (DTT) امارات متحده است. پیمان مالیات مضاعف ایالات متحده می‌تواند به افراد ثروتمند کمک کند صورتحساب مالیات خود را برای شرکت‌هایی که داخل ابزار مالی ویژه قرار دارند به حداقل برسانند، که به این موضوع بستگی دارد که آیا کشورهای دیگری که در آن فعالیت می‌کنند با امارات متحده توافق دارند یا خیر.


مشاوران ثروت و سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز در گفت‌وگو با بلومبرگ به مجموعه‌ای از مزایایی که امارات ارائه می‌دهد اشاره کرده‌اند. ابوظبی و دبی به شهرهای پررونق جهانی تبدیل شده‌اند. کسانی که در امارات سرمایه‌گذاری می‌کنند مشمول اقامت طولانی‌مدت و حتی در مواردی دریافت پاسپورت می‌شوند. پس از آن، صندوق‌های ثروت دولتی ابوظبی هستند، که بیش از یک تریلیون دلار دارایی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی بانفوذ را کنترل می‌کنند.

برای برخی از سرمایه‌گذاران، ابزارهای ویژه مالی پتانسیل برقراری روابط سطح بالا با خانواده‌های سلطنتی ابوظبی را ایجاد می‌کنند. دالیو هنگامی که اوایل سال جاری ابزار ویژه مالی خود را در بازار جهانی ابوظبی راه‌اندازی کرد، از برنامه‌هایی برای افتتاح شعبه‌ای از دفتر خانواده‌‌اش در امارات خبر داد. در همین زمان، امارات متحده عربی در سال‌های اخیر بهشتی برای کسانی بوده است که به دنبال پشت سر گذاشتن چالش‌های نظارتی در خارج از کشور هستند. ژائو، مدیرعامل سابق صرافی دارایی دیجیتال بایننس که اولین خانه خود را در سال ۲۰۲۱ در دبی خریداری کرده است، به سیاست‌های طرفدار کریپتو در این کشور اشاره می‌کند. ماه نوامبر، باینسس و ژائو برای پولشویی و نقض تحریم‌های آمریکا مجرم شناخته شدند. سوابق بازار جهانی ابوظبی نشان می‌دهد که این میلیاردر امسال چندین ابزار مالی ویژه را در ابوظبی راه‌اندازی کرده است. او شهروندی امارات و همچنین کانادا را دارد.

بازار جهانی ابوظبی که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد، در سال‌های اخیر به‌ویژه جذاب شده است، چراکه امارات از تحریم کشورهایی مانند روسیه خودداری می‌کند؛ درحالی‌که ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا محدودیت‌های خود را افزایش داده‌اند. در همین حال، سوئیس، بریتانیا و برخی از کشورهای حوزه کارائیب با افرادی برخورد کرده‌اند که با کشورهایی که قصد دور زدن تحریم‌ها را دارند مرتبط هستند.

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه

۶۰ ساعت ویدئو
سطح دوره (پایه : بدون پیش نیاز)

ویدئوی معرفی