چگونه ارز مسافرتی بگیریم؟

ارز مسافرتی و چگونگی دریافت آن در روزهای تابستان که مسافران بسیاری نیازمند ارز هستند یکی از سوال‌های اصلی مخاطبان است.

به گزارش مدرسه سرمایه‌گذاری هاتف،ارز مسافرتی نوعی کمک هزینه و یارانه ارزی برای مسافرانی است که در ایام سال به خارج از کشور سفر می‌کنند.

به نوع دیگری می‌توان گفت ارز مسافرتی، امکانی است که بانک مرکزی برای مسافران فراهم کرده تا ارز را با نرخی کمتر از بازار آزاد خریداری کنند. بسیاری از مخاطبان برای دریافت ارز مسافرانی با مشکل رو به رو می‌شوند چون به شرایط و ضوابط آن آشنایی خاصی ندارند.

میزان ارزی که به مسافران تعلق می‌گیرد، شرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی و همچنین مدارکی که لازم است برای دریافت ارز مسافرتی ارائه شود طی سال‌های مختلف متفاوت بوده است. همچنین، همه بانک‌ها هم از سوی بانک مرکزی موظف به اعطای ارز مسافرتی به مشمولین این طرح نیستند و فقط از چند بانک مشخص ارز مسافرتی اعطا می‌کنند.

تا پایان سال ۱۴۰۱ ارز مسافرتی تنها به مسافرانی تعلق می‌گرفت که از طریق حمل و نقل هوایی اقدام به سفر می‌کردند؛ اما در سال ۱۴۰۲ شرایط تغییر کرده و مسافرانی که از طریق حمل و نقل ریلی، زمینی و دریایی سفر می‌کنند هم مشمول دریافت ارز مسافرتی شده‌اند.

مهمترین مدرکی که برای دریافت ارز مسافرتی نیاز است، همان مدارک سفر و هویتی مسافر است. مدارکی که ثابت می‌کند فرد مسافر خارج از ایران بوده و نیازمند دریافت ارز برای پوشش هزینه‌های خود است.

مهمترین مزیتی که ارز مسافرتی دارد این است، این ارز دولتی بوده و بانک مرکزی آن را تأمین‌ می‌کند درنتیجه با ارز آزاد اختلاف قیمتی دارد. بنابراین، مزیت استفاده از ارز مسافرتی این است که هزینه‌های ارزی سفر کاهش پیدا می‌کند.

مسافرانی که قصد سفر به کشورهای خارجی دارند برای دریافت ارز مسافرتی باید برای این امر در نظر از دو شرط برخوردار باشند. شرط اول این است که شخص بلیت پرواز به مقصد مورد نظر خود را در اختیار داشته باشد و آن را به بانک ارائه دهد. شرط دوم این است که شخص در یک سال فقط یک بار از سهمیه ارز مسافرتی می‌تواند استفاده کند. در واقع در مدت ۳۶۵ روز فقط برای یک سفر به خارج از مرزهای کشور سهمیه ارز مسافرتی به مسافران تعلق می‌گیرد.

 نکته دیگر این است که، اگر مسافر چند مقصد داشته باشد، نمی‌تواند برای هر یک از مقاصد مورد نظر خود ارز مسافرتی جداگانه دریافت کند. با وجود سهمیه یک بار در سال برای دریافت ارز مسافرتی بدیهی است که تنها برای یک مقصد می‌توان ارز مسافرتی دریافت کرد.

بر اساس آخرین اخبار اعلام‌شده از سوی معاون مرکز مبادلات  ارزی کشور، ارز مسافرتی فقط از سوی بانک ملی و بانک ملت به متقاضیان ارائه می‌شود.

متقاضیان باید با مدارک لازم به این شعب ارزی مراجعه کرده، در ازای پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی یک رسید (حواله ارزی) را دریافت می‌کنند که باید آن را در فرودگاه تحویل باجه‌های ارزی بدهند و ارز خریداری‌شده را دریافت کنند.

نکته مهم این است که ارز مسافرتی برای سفرهای هوایی فقط در گیت ارائه بلیت فرودگاه قابل دریافت است و بانک‌ها مبلغ ارز مورد نظر متقاضی را به او ارائه نمی‌کنند.

مسافران در نظر داشته باشند که برای درخواست ارز مسافرتی حداقل هفت روز قبل از تاریخ بلیت خود باید به شعب ارزی منتخب مراجعه کنند و مدارک لازم را تحویل دهند. دریافت ارز فقط توسط شخص مسافر و با حضور در مبادی خروج امکان‌پذیر است.

برای درخواست ارز مسافرتی علاوه بر مراجعه به شعب بانک‌های ملی و ملت، می‌توان از طریق سامانه‌های در نظر گرفته‌شده برای دریافت ارز مسافرتی هم اقدام کرد. باید دقت داشت که سامانه دریافت ارز مسافرتی برای مسافران سفرهای زیارتی متفاوت از مسافران سایر کشورهای خارجی است. برای دریافت ارز مسافرتی به قصد سفر زیارتی، باید از طریق سایت سازمان حج و زیارت اقدام کرد.

برای ثبت نام آنلاین دریافت ارز مسافرتی باید به سامانه بازار متشکل ارزی به نشانی www.my.ice.ir مراجعه کرد. بعد از ورود به صفحه اصلی سامانه باید گزینه «ورود به سامانه» را انتخاب کرده و ثبت نام آنلاین را انجام داد.

با ورد به صفحه ثبت نام لازم است کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی را وارد کرده و در نهایت روی گزینه «ورود» کلیک کرد. در صفحه جدیدی که نمایش داده می‌شود، کدی را که برای شماره موبایل پیامک شده وارد کرده و به این ترتیب، ورود به سامانه ممکن می‌شود.

با وارد کردن اطلاعات شخصی و هویتی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و... مراحل ثبت نام کامل شده و  با کلیک روی گزینه «تأیید و ادامه» ثبت نام شما در سامانه تکمیل می‌شود.

پس از این که ثبت نام در سامانه بازار متشکل ارزی تکمیل شد، می‌توان برای دریافت ارز مسافرتی ثبت نام کرد. با ورد به حساب کاربری در سامانه متناسب با نوع سفر درخواست ارز سفر هوایی به همراه ویزا،درخواست ارز سفر هوایی بدون ویزا ودرخواست ارز سفر غیرهوایی مانند سفر ریلی، دریایی و… را باید انتخاب کرد.

نام استانی که ارز مسافرتی در آن قابلیت وصول دارد باید اعلام شود.  پس از آن، لازم است تصویر مدارک سفر، مانند بلیت، گذرنامه و ویزا (در صورتی که مقصد شما نیازمند ویزا است) در سامانه بازار متشکل ارزی بارگذاری شود. پس از تکمیل تمامی مراحل مدارک شما بررسی شده و در صورتی که مورد تأیید قرار بگیرد نشانی شعب منتخب ارزی بانک به متقاضی اعلام می‌شود. پس از انتخاب شعبه مورد نظر زمان مراجعه حضوری به شعبه موردنظر در یک پیامک اعلام می‌شود. عدم مراجع به بانک در زمان تعیین‌شده به منزله انصراف از دریافت ارز مسافرتی خواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه

۶۰ ساعت ویدئو
سطح دوره (پایه : بدون پیش نیاز)

ویدئوی معرفی