چگونه میتوانیم کد بورسی دریافت کنیم ؟


تمامی فعالان بازار سرمایه برای انجام معاملات در این بازار نیاز به یک کد بورسی دارند، این کد برای هر فرد کاملا انحصاری است.

دریافت کد بورسی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که بستگی به موقعیت و شرایط مخاطبان متفاوت است. برای مثال عده‌ای به صورت حضوری اقدام به دریافت کد مورد نظر خود می‌کنند و عده دیگری با استفاده از ابزارهای نوین به صورت آنلاین کد بورسی خود را دریافت می‌کنند.

کد بورسی چه کاربردی برای فعالان بازار سرمایه‌دارد ؟

در دنیای امروز افراد محدودی هستند که به بانک مراجعه نکرده و از خدمات بانکی بهره‌مند نشده باشند. تمامی افراد دارای یک شماره حساب انحصاری در بانک‌ها هستند. در نتیجه برای فعالیت در بازار سرمایه هم افراد باید دارای کد انحصاری باشند.

برای اینکه یک معامله‌گر بتواند در بازار سرمایه فعالیت کند، نیاز به کد معاملاتی دارد. این کد معاملاتی دارای ۸ کاراکتر است که از بخش‌هایی مختلفی مانند ۳ حرف از ابتدای نام خانوادگی و ۵ عدد تصادفی تشکیل می‌شود. کد معاملاتی همان کد بورسی است که برای معامله در بازار سرمایه الزامی و انحصاری به شمار می‌رود. 

دریافت کد بورسی مانند داشتن کلید ورود به بازار سرمایه محسوب می‌شود، پس کاربرانی که علاقمند به حضور در بازار سرمایه هستند و می‌خواهند به صورت آنلاین کد بورسی خود را دریافت کنند باید دو مرحله را پشت سر بگذارند.

برای دریافت کد بورسی آنلاین در گام نخست باید مراحل ثبت نام را در سامانه سجام تکمیل کنند. کاربران پس از ورود به آدرس  https://www.sejam.ir باید به بخش ثبت‌نام در سجام وارد شده و اطلاعات خود را وارد کنند. پس از آن نوبت به تکمیل اطلاعات، انتخاب کارگزاری می‌رسد، همچنین؛ در گام بعدی باید یکی از دو روش احراز هویت الکترونیکی و یا احراز هویت حضور را انتخاب کنند.

چگونه احراز هویت کنیم؟  

احراز هویت برای دریافت کد بورسی به دو روش حضوری و غیر حضور انجام می‌شود. در زمان ثبت نام برای دریافت کد بورسی باید یک کارگزاری به عنوان کارگزاری منتخب برگزیده شود.

برای احراز هویت حضوری معامله‌گران باید با در دست داشتن مدارک هویتی، شناسایی و بانکی مورد نیاز، در ساعات کاری به آدرس کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کنند. پس از تکمیل دستی فرم‌های مختلف، ثبت نام و احراز هویت انجام می‌شود و کاربران پس از ۲ یا ۳ روز کاری کدبورسی خود را دریافت خواهند کرد.

اگر روش احراز هویت غیرحضوری برای دریافت کد بورسی برگزیده شود. کاربران باید از طریق آدرس رسمی وب‌سایت کارگزاری منتخب اقدام به دریافت کد معاملاتی کنند. در روش احراز هویت غیرحضوری لازم است مدارک اسکن شده و تصاویر گویا و واضحی از مدارک شناسایی و بانکی مورد نیاز تهیه شود. پس از آن مدارک در سایت کارگزاری بارگذاری شده و مراحل ثبت نام پیش می‌رود. در نهایت برای انجام  و تکمیل مراحل احراز هویت غیرحضوری می‌توان یکی از سه اپلیکیشن آپ، سیگنال یا کارگزاری آشنا  را استفاده کرد.

برای دریافت کد بورسی چه مدارکی مورد نیاز است؟

اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون می‌توانند برای دریافت کد بورسی اقدام کنند. در نتیجه این دو گروه به مدارک متفاوت‌تری نسبت به هم نیاز دارند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی عبارتند از؛ 

تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس

تصویر روزنامه رسمی

آگهی کلیه تغییرات

تصویر اساسنامه

کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت‌مدیره

تکمیل فرم تعهدنامه

تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورسی افراد حقیقی هم عبارتند از؛

شناسنامه

 کارت ملی

شماره حساب بانکی

مدارک شناسایی

 پس از انجام تمامی مراحل مذکور باید منتظر اعلام کد بورسی از سوی کارگزاری بود.

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه

۶۰ ساعت ویدئو
سطح دوره (پایه : بدون پیش نیاز)

ویدئوی معرفی