کارجویان رویای کار کردن در کدام شرکت‌ها را در سر دارند ؟


کار کردن در شرکتی که هم حقوق و مزایای خوبی دارد و هم بتوان از حضور و فعالیت در آن حس خوبی کسب کرد، رویای هر کارجویی است. با این حال گاهی میان انتظارات کارجویان از یک شرکت و تجربه کارمندان فعلی آن، تفاوت‏‏‌های قابل‏‏‌توجهی وجود دارد. در همین راستا، «ایران‏‏‌تلنت» (پلتفرم تخصصی کاریابی) در جدیدترین گزارش جامع خود تلاش کرده تا شرکت‌ها را بر اساس میزان جذابیت آنها برای کارجویان و کارمندان رتبه‏‏‌بندی کند و در ادامه با رتبه‏‏‌بندی مقاصد رویایی کارجویان، مشخص کند که افراد پیش از ورود، کدام شرکت‌ها را برای استخدام جذاب‏‏‌تر می‏‏‌بینند.

 

کارجویان رویای کار کردن در کدام شرکت‌ها را در سر دارند؟

اگر قرار باشد برای یافتن پاسخ این سوال که «جذاب‌‌‌ترین شرکت برای استخدام کجاست؟» از یک فرد با تجربه کمک بگیرید، احتمالا اولین سوالی که از او می‌‌‌پرسید این است که «از بین شرکت‌هایی که کار کردید، کدام شرکت را برای کار کردن توصیه می‌‌‌کنید و از همکاری با کدام شرکت تجربه بهتری داشتید؟» سوال دومی که ممکن است از این فرد بپرسید این است که «فارغ از تجربه کاری، در حال حاضر دوست دارید برای کدام شرکت کار کنید؟»

 

همین سوالات محور کلی بررسی‌‌‌های ایران‌‌‌تلنت در مسیر رسیدن به پاسخی جامع برای سوال طرح شده بود.

 

در بخش ابتدایی این گزارش که با هدف مشخص کردن جذاب‌‌‌ترین کارفرمای کشور آماده شده، نظرات کارکنان شرکت‌های مختلف طی ۱۶ سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه نیز با بررسی یک نظرسنجی سراسری، صریحا از طیف گسترده‌‌‌ای از افراد سوال شده که رویای استخدام در کدام شرکت‌ها را دارند و کدام مجموعه را برای کار ترجیح می‌دهند.

 

 

مقصد رویایی کارجویان آی‌‌‌تی

ایران‌تلنت برای دقیق‌‌‌ و کارآمد بودن نتایج، تلاش کرده تا رتبه‌‌‌بندی جذاب‌‌‌ترین کارفرمایان را برای صنایع مختلف انجام دهد و نتایج را جداگانه نمایش دهد. با این حال باید صنعت نرم‌‌‌افزار و فناوری اطلاعات را یکی از صنایعی دانست که این روزها بیش از پیش برای متخصصان کشور و خصوصا فعالان استارت‌آپی جذاب است.

 

نتایج بررسی‌‌‌های این پلتفرم کاریابی از کارکنان شرکت‌های فعال در صنعت کامپیوتر و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که باید لقب جذاب‌‌‌ترین کارفرمای صنعت آی‌‌‌تی را از آن «کافه‌‌‌بازار» دانست؛ زیرا طبق نظرات کارکنان شرکت‌ها بین سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۲، افراد فعال در این حوزه بیشترین رضایت را از کار در این مجموعه داشته‌‌‌اند. در این رتبه‌‌‌بندی، شرکت‌های «ویستا سامانه آسا» و اسنپ نیز به ترتیب در رتبه‌‌‌های دوم و سوم جای گرفته‌‌‌اند. شرکت‌های همکاران سیستم و دیوار در رده چهارم و پنجم و دیجی‌‌‌کالا در جایگاه هشتم قرار گرفت.

 

در حالی نام «سفرهای علی‌‌‌بابا» در لیست ده کارفرمای برتر صنعت آی‌‌‌تی طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ به چشم نمی‌‌‌خورد که این مجموعه بین سال‌های ۹۳ تا ۹۷، جذاب‌‌‌ترین مقصد برای کارجویان صنعت آی‌‌‌تی به حساب می‌‌‌آمد. به نظر می‌رسد تغییرات جدی در نگاه کارکنان شرکت‌ها مختص علی بابا نبوده است. زیرا در رده‌‌‌بندی چهار سال گذشته، از دو شرکت فن‌‌‌آوا و آی‌‌‌کن نیز که در دوره پیشین (۹۳ تا ۹۷) در رتبه‌‌‌های دوم و سوم جذاب‌‌‌ترین کارفرمایان قرار داشتند، نشانی به چشم نمی‌‌‌خورد. با این حال اسنپ که این روزها در رده سوم جذاب‌‌‌ترین کارفرما جای گرفته، بین سال‌های ۹۳ تا ۹۷ نیز در رده چهارم فهرست قرار داشته است و دیجی‌‌‌کالا نیز در تمام این سال‌ها جایگاه هشتمی خود را حفظ کرده است.

 

اگرچه رتبه‌‌‌بندی ذکر شده، حاصل نگاه کلی کارجویان و کارمندان شرکت‌ها در موقعیت‌‌‌های شغلی مختلف بود، اما به نظر می‌رسد که جذابیت‌‌‌های کارفرمایان برای گروه برنامه‌‌‌نویسان اندکی متفاوت است. به طوری که در رده‌‌‌بندی انجام شده بر اساس نظر برنامه‌‌‌نویسان، شرکت کافه‌‌‌بازار همچنان در جایگاه اول است؛ اما جای اسنپ و ویستا سامانه آسا عوض شده‌‌‌ است. در ادامه نیز شرکت‌های «نقش اول کیفیت»، ایرانسل و زی‌‌‌تل در رده‌‌‌های چهارم تا ششم جای گرفته‌‌‌اند.

 

کدام کارفرمایان دست‌‌‌ودلبازترند؟

ایران‌‌‌تلنت در بخشی از گزارش اخیر خود برای بررسی میزان جذابیت کارفرمایان کشور، تلاش کرده تا ذره‌‌‌بین خود را روی شاخص‌‌‌های جزئی‌‌‌تری ببرد و رتبه‌‌‌بندی‌‌‌های دیگری از طیف‌‌‌ وسیعی از شرکت‌ها را بر اساس شاخص‌‌‌های «فرصت‌‌‌های یادگیری»، «حقوق و مزایا»، «فرصت‌‌‌های ارتقا»، «تعادل کار و زندگی»، «مدیران ارشد» و «فرهنگ و ارزش‌‌‌های سازمانی» انجام دهد.

 

در شاخص جذابیت شرکت‌ها از منظر فرصت‌‌‌های یادگیری بیشتر، شرکت‌های کافه‌‌‌بازار، هنکل، باریج اسانس، راه‌‌‌اندازی و بهره‌‌‌برداری صنایع نفت و همکاران سیستم، به ترتیب در رده‌‌‌های اول تا پنجم جای گرفتند.

 

در شاخص جذابیت کارفرمایان از منظر «حقوق و مزایا»، رده‌‌‌های اول تا پنجم به ترتیب به شرکت‌های هنکل، پاکشوما، جی‌‌‌تی‌‌‌آی، نهان مهسان ادینه و نوو نور دیسک پارس تعلق گرفت.

 

در شاخص جذابیت کارفرمایان کشور از جهت «دارا بودن فرصت‌‌‌های ارتقا» نیز شرکت‌های کافه‌‌‌بازار، رنو پارس، نوو نور دیسک پارس، جی‌‌‌تی‌‌‌آی و تپسل در رده‌‌‌های اول تا پنجم قرار داده شدند.

 

در شاخص «تعادل بهتر میان کار و زندگی» نیز شرکت‌های کافه‌‌‌بازار، انرژی‌‌‌دانا، نوو نور دیسک پارس، مهندسین مشاور سازه و کارگزاری مفید، به ترتیب پنج کارفرمای جذاب‌‌‌تر لقب گرفتند.

 

در شاخص «موقعیت بهتر برای مدیران ارشد» نیز شرکت‌های کافه‌‌‌بازار، باریج، ‌‌‌ جی‌‌‌تی‌‌‌آی، مهندسین مشاور سازه و همکاران سیستم، به ترتیب مناسب‌‌‌تر از دیگر از کارفرمایان شناخته شدند.

 

در نهایت رتبه‌‌‌های برتر شاخص جذابیت کارفرمایان از نظر «فرهنگ وارزش‌‌‌های سازمانی» نیز به ترتیب به شرکت‌های کافه‌‌‌بازار، طراحی و مهندسی صنایع انرژی، مهندسین مشاور سازه، جی‌‌‌تی‌آی و هنکل تعلق گرفت. ایران‌تلنت تاکید کرده است که رتبه‌‌‌بندی انجام شده در این شاخص‌‌‌ها، بر اساس امتیازاتی که کاربران این پلتفرم در قسمت تجربه‌‌‌های کاربری خود به شرکت‌های مختلف داده‌‌‌ بودند، انجام شده است.

 

اختلاف رویا تا واقعیت

در بخش نهایی این گزارش، ایران‌‌‌تلنت با برگزاری نظرسنجی دیگری و طرح این پرسش از افراد مختلف که «انتخاب اولشان برای کار کردن کدام شرکت ایرانی است؟» تلاش کرد تا کارفرمای رویایی از نگاه کارجویان و متخصصان را مشخص کند. بر همین اساس، شرکت مپنا در جایگاه اول و شرکت‌های دیجی‌‌‌کالا و ایران‌‌‌خودرو نیز در رده‌‌‌های دوم و سوم جای گرفتند. رتبه‌‌‌های چهارم تا دهم این فهرست نیز به ترتیب به شرکت‌های ایرانسل، اسنپ، نستله، همراه اول، جی‌‌‌تی‌‌‌آی، داروسازی عبیدی و سفرهای علی‌‌‌بابا تعلق گرفت و در کمال تعجب، کافه‌‌‌بازار که راضی‌‌‌ترین کارمندان را طی سال‌های اخیر داشته است، در جایگاه پانزدهم این فهرست قرار گرفت.

 

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه

۶۰ ساعت ویدئو
سطح دوره (پایه : بدون پیش نیاز)

ویدئوی معرفی